26 Avsnitt

  1. 26. Genom dialog blev yrkeskunnande till undervisningsinnehåll

    Publicerades: 2025-03-17
  2. 25. Så kan språket utvecklas hos de yngsta eleverna med dialogisk högläsning

    Publicerades: 2025-02-17
  3. 24. Matematik i förskoleklass: att bestämma antal när det är många

    Publicerades: 2025-01-15
  4. 23. Så kan slöjd utveckla språket

    Publicerades: 2024-12-16
  5. 22. Vad ska elever lära sig inom idrott och hälsa?

    Publicerades: 2024-11-15
  6. 21. När matematik blir ett språkprov

    Publicerades: 2024-10-15
  7. 20. Fysikundervisningen lyfte när eleverna blev delaktiga

    Publicerades: 2024-09-16
  8. 19. Poesi som resurs i undervisningen

    Publicerades: 2024-08-15
  9. 18. Så kan elevers samtal om fysisk aktivitet bli hälsofrämjande

    Publicerades: 2024-06-17
  10. 17. Att utveckla någon annans text – om textuniversum i undervisningen

    Publicerades: 2024-05-14
  11. 16. Lärande och lek i förskolan – om lekresponsiv undervisning

    Publicerades: 2024-04-15
  12. 15. Att maximera läsförståelse – högpresterande gymnasielevers lässtrategier

    Publicerades: 2024-03-15
  13. 14. Vems historia berättas i klassrummet? Att problematisera dominerande narrativ

    Publicerades: 2024-02-15
  14. 13. Lärarnas unika ämneskunnande: därför behövs mer forskning

    Publicerades: 2024-01-15
  15. 12. Konsten att skriva en insändare – så kan skrivrespons och genrestruktur stödja vuxna andraspråkselever

    Publicerades: 2023-12-15
  16. 11. Att skriva förklarande texter på lågstadiet: läromedlens innehåll

    Publicerades: 2023-11-15
  17. 10. Om platsvärde: så kan elever förstå betydelsen av en siffras placering i ett tal

    Publicerades: 2023-10-16
  18. 9. Hållbarhetsfrågor i förskolan – så kan ett drama om äpplen skapa dialog

    Publicerades: 2023-09-14
  19. 8. Teater på gymnasiet – att hitta ett språk för kroppens kunskap

    Publicerades: 2023-08-14
  20. 7. Kan man förstå Mellanöstern med fiktion?

    Publicerades: 2023-06-14

1 / 2

Lärare och forskning är en podd om lärares undervisningsutveckling. Vi lyfter fram forskning som görs av och med lärare, för lärare, och som fördjupar olika aspekter av undervisningen och elevernas lärande. Podden görs av Lärarstiftelsen i samarbete med Sveriges Lärare.

Visit the podcast's native language site