De största nyheterna 2022

Radio Sweden på lätt svenska - En podcast av Sveriges Radio

En sammanfattning av viktiga händelser i Sverige under året. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Först ska det handla om alla unga män som har dött i Sverige.Det var många nyheter om våldet mellan kriminella gäng i år. Väldigt många unga män och pojkar blev mördade. Över 60 personer har dött när de blivit skjutna med vapen i år. Det är fler än alla andra år som det gjorts mätningar av det dödliga våldet med vapen. Ofta beror morden på bråk mellan kriminella gäng.Flera av morden var i Södertälje. En person som bor där sa att hon var rädd.– Alltså jag, jag har bott här i 48 år. Jag aldrig har varit så här rädd som de här senaste åren. Aldrig. Det... jag känner inte igen Sverige. Det är hemskt.Det var många andra nyheter om våld under året. Under påskhelgen var det våldsamma bråk i flera svenska städer. Det var bråk i Linköping, Norrköping, Örebro, Stockholm och Malmö. Många människor kastade stenar mot poliser och förstörde polisbilar. Det kallas för upplopp. 300 poliser blev skadade. Bråken började för att högerextremisten Rasmus Paludan protesterade mot islam. Han skulle bränna upp koraner.Mats Öhman är polis i Örebro. Han var rädd för att hans kollegor skulle dö när det var upplopp där. Han sa att upploppen var hemska i alla städer, men att det var värst i Örebro.– Då var jag djupt oroad att jag skulle få meddelande om att det var döda eller riktigt svårt skadade arbetskamrater. Det var fruktansvärt det som hände i Norrköping. Fruktansvärt det som hände i Linköping. Stockholm, Malmö. Men den här attacken, den attacken som var här är den värsta svensk polis har upplevt.Ungefär 40 personer har dömts till fängelse för brottet sabotage mot blåljusverksamhet efter upploppen. Det betyder att man attackerar polis, räddningstjänst eller ambulanser. Några har också dömts till utvisning.Två mord fick särskilt mycket uppmärksamhet i år. Det ena mordet var i Malmö. En 18-årig elev dödade två lärare på sin skola. Han dömdes till livstids fängelse för morden. Det är det hårdaste straffet man kan få i Sverige. Det var första gången en så ung person fick det straffet i Sverige. Förut fick personer mellan 18 och 20 år alltid kortare straff. Det ändrades i början av året.Det andra mordet var på Gotland under Almedalsveckan i Visby. Där samlas många politiker och andra personer för att prata om viktiga samhällsfrågor. En man som heter Theodor Engström dödade en kvinna som hette Ing-Marie Wieselgren. Hon var känd eftersom hon jobbade med psykisk hälsa på den stora organisationen SKR. Hon brukade vara med på radio och tv.Theodor Engström åtalades för terroristbrott och mord. Han dömdes för mord. Han dömdes också för brottet förberedelse till terroristbrott, eftersom han planerade att mörda Centerpartiets ledare Annie Lööf. Han dömdes till rättspsykiatrisk vård, eftersom han var psykiskt sjuk vid mordet. Det betyder att han får vård i stället för fängelse.Nu ska det handla om kriget i Ukraina, och hur det har påverkat Sverige.Den 24:e februari invaderade Ryssland Ukraina. Det blev krig. Det har påverkat hela Europa och Sverige på många olika sätt.Många ukrainare har flytt från kriget och kommit till Sverige. Nu bor ungefär 50 000 ukrainare här. Många ukrainska barn går i svenska skolor. Lev är en av dem. Han har lärt sig lite svenska.– Jag pratar svenska i skolan.Sverige har skickat vapen, pengar och utrustning för flera miljoner kronor till Ukraina för att hjälpa folket och soldaterna där. Svenska militärer har även utbildat nya ukrainska soldater.Kriget gjorde att både politiker och vanliga människor i Sverige ändrade sig om Nato. Nato är en militär organisation som många västländer är med i. Före...

Visit the podcast's native language site