#417 Reklam och propaganda under svenskt 1930-tal med Elin Gardeström

Lära Från Lärda - En fackbok och en författare - En podcast av Fredrik Hillerborg - Måndagar

Kategorier:

Boken heter "Reklam och propaganda under svenskt 1930-tal" och gäst är författaren Elin Gardeström.1930-talet var en intressant tidsperiod när det kommer till reklam och propaganda. Då blev reklam ett nytt modernt fenomen som förknippades med visionära förhoppningar. Det hette att reklamen skulle tjäna samhället och bygga framtiden. Men också lära människor trafikvett och den användes även för att lösa samhällsproblem som trångboddhet. I boken undersöks reklamen som påverkansform och hur den relaterade till andra former av påverkan under 1930-talet. Analysen är fokuserad på tre olika aktörer; den framväxande reklambranschen, Kooperativa förbundet och det Socialdemokratiska partiet.Några av frågorna som diskuteras i programmet är: Vad stod propaganda respektive reklam för under 1930-talet? Hur och varför förändrades synen på reklamen just under den här tiden? Varför blev Stockholmsutställningen 1930 en påverkansfaktorer för reklamen? Och hur användes reklam av aktörer som Kooperativa förbundet och Socialdemokratiska partiet?Bli medlem på Patreon: https://www.patreon.com/larafranlarda och få tillgång till alla exklusiva avsnitt och övriga avsnitt reklamfritt, eller stötta podden på SWISH på 0737719037.Instagram: https://www.instagram.com/larafranlarda/Hemsida: https://larafranlarda.comSupport till showen http://supporter.acast.com/larafranlarda. Bli medlem på Patreon: https://www.patreon.com/larafranlarda så får du tillgång till exklusiva avsnitt och övriga avsnitt reklamfritt. https://plus.acast.com/s/larafranlarda. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Visit the podcast's native language site