GERTRUD. DEL 1. Audio Drama baserat på Hjalmar Söderbergs scenpjäs med samma namn. EVOLUTION X4 DRAMA.

EVOLUTION X4 DRAMA - En podcast av EVOLUTION X4 DRAMA

Kategorier:

GERTRUD DEL 1 Audio Drama baserat på HJALMAR SÖDERBERG:s pjäs med samma namn.Adaption till Audio Drama av Gunnar Martin Aronsson.Stockholm 1906.Gertrud lever tillsammans med Gustav i ett till synes harmoniskt äktenskap.Men denna sensommardag händer något som förändrar deras liv för alltid...Personer:Gustav Kanning, advokat och politiker. 43 år. Gertrud Kanning, f.d. operasångerska. 35 år. Gabriel Lidman, författare och dramatiker. 50 år.Erland Jansson, kompositör och pianist, cirka 22-23 år.Dramat utspelar sig från en onsdag middag till en fredag afton. Detta är DEL 1. Gustav Kanning och Gertrud Kanning. Scenen: bostaden i centrala Stockholm. Duration: 39:24Fortsättning följer...---Gustav Kanning: Gunnar Martin AronssonGertrud Kanning: Marie-Louise UhlénGabriel Lidman: Lennart B. SandelinErland Jansson: Lukas Sköld.Regi, redigering: Gunnar Martin AronssonProduktion: Evolution X4 DramaKontakt: [email protected]&A med Gunnar Martin Aronsson:- Varför Hjalmar Söderberg (ännu en gång)?- Just "Gertrud" kan man verkligen betrakta som ett kliv in i modern tider, och med modern menar jag då med en låt oss kalla det en naturligt flödande dialog presenterat på ett lika modernt sätt, med flera omväxande miljöer och med en modern dramaturgisk konstruktion, där händelserna verkligen via författaren kan tolkas från minst fyra olika perspektiv; från Gustav Kannings perspektiv, från Gertruds perspektiv, från Gabriel Lidmans perspektiv och från Erland Janssons perspektiv. Även om författaren står på Gertruds sida när det gäller hennes frigörelseprocess, hyser han lika mycket identifikation med Gertruds make Gustav. Dessutom är det tydligt, att han fuller väl också kan identifiera sig med den äldre och "berömde" Gabriel Lidman och med den bångstyrige men konstnärligt begåvade unge Erland. Det är alltså inte så att dramat har en given protagonist, "hjälte" eller identifikationspersonlighet, ej heller någon antagonist, "skurk" i dramat, som man kan avsky. Visserligen är tecknandet av Erland sådant, att han i kontrast mot Gertrud förefaller vara fullständigt hjärtlös, men jag tror att i alla fall yngre män kan identifiera sig med Erlands revanschistiska behov, hans längtan efter berömmelse, rikedom och tillgängliga kvinnor, som något attraktivt och begripligt. - Du har gjort en bearbetning till Audio Drama. Vad är skillnaden?- Det är bara mindre förändringar och bara av praktiska skäl. Människor som figurerar i Söderbergs pjäs har fått lyftas ut. Vi har behövt koncentrera dramat till just dessa fyra personer. -Varför menar du att den här pjäsen är viktig?- Framförallt finns här, för att tala med Widerberg, "liv till varje pris"; man märker att Söderberg har gett blodtransfusion till samtliga huvudpersoner, alltså han har givit av sitt eget "hjärteblod" för att få berättelsen att leva. Vilken den, enligt mitt förmenande gör. Som så ofta skall Audio Dramat här ses som en hommage, en hyllning. Den här gången till Hjalmar, "Hjalle" Söderberg.- Tack. --Uppsättningsrättigheter för alla originalpjäser:Förlaget EvolutionbynightforlagetevolutionbynightAudio Dramamanuset även till GERTRUD kan beställas som pdf.fil eftersom Söderbergs texter är public domain sedan 2012. Texterna är alltså offentliga.Pris: 99 SEK inkl. momsBankgiro 5048-8592Plusgiro 609 83 52-5Swish 1234 274 882Bank Nordea Bank, StockholmSkriv alltid i samband vilket manus du önskar eftersom vi har ett stort utbud manus och förstås den mailadress som du vill ha manuset till. 

Visit the podcast's native language site